Реалізація педагогічного потенціалу державної символіки України в освітньому процесі сучасної початкової школи

Автор(и)

  • Мафтин Л. В. Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича

DOI:

https://doi.org/10.31392/ONP.2786-6890.7(2)/1.2024.10

Ключові слова:

символ, символіка, державні символи, педагогічний потенціал символіки, освітній процес, початкова школа, виховання, патріотизм

Анотація

У статті розглянуто проблему реалізації педагогічного потенціалу державної символіки України в освітньому процесі сучасної початкової школи. Зазначено, що актуальність дослідження зумовлена викликами часу: пріоритетами розвитку вітчизняної освітньої системи, окресленими у чинних державних документах про освіту, умовами воєнного стану, московського вторгнення, коли особливо актуалізувалися проблеми національної ідентичності, громадянської ідентифікації, розвитку національної свідомості, національно-патріотичного виховання та ціннісних орієнтирів зростаючої особистості. На основі аналізу емпіричних досліджень зарубіжних і вітчизняних вчених здійснено узагальнення наукових концепцій символу й символіки, розкрито зміст поняття «державна символіка», її педагогічний потенціал; систематизовано основні значеннєві компоненти державної символіки. Виявлено, що у контексті завдань, поставлених «Державною цільовою соціальною програмою національно-патріотичного виховання на період до 2025 року» вивчення державної символіки набуває особливої ваги, оскільки сприяє розвитку громадянських та соціальних компетентностей зростаючої особистості, визначених чинним Державним стандартом початкової освіти. З’ясовано особливості вивчення державної символіки України у практиці урочної та позаурочної роботи сучасної початкової школи. Символи нашої країни – важливі атрибути державності, ознаки її незалежності й суверенітету. Тож ознайомлення з державною символікою має бути спрямоване у русло розкриття тих ціннісних смислів, які у них закладені, – формування системи знань про історію їх створення, значеннєві компоненти символіки, конституційні вимоги до її використання, виховання шанобливого та дбайливого ставлення. Встановлено педагогічні умови ефективного використання педагогічного потенціалу державної символіки, запропоновано рекомендації щодо поліпшення шляхів ознайомлення молодших школярів з державною символікою та актуалізації її педагогічного потенціалу.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-06