Психодіагностична компетентність психологів: впливи та чинники діагностичних помилок

Автор(и)

  • Тарасова В. В. Український державний університет імені Михайла Драгоманова

DOI:

https://doi.org/10.31392/ONP.2786-6890.8(1)/1.2025.12

Ключові слова:

діагностична компетентність, когнітивні упередження, афективні впливи, клінічне мислення, психодіагностика, діагностичні помилки, стандартизована оцінка, міждисциплінарна співпраця, діагностика психічного здоров’я, метакогнітивне навчання

Анотація

Діагностична компетентність є ключовим аспектом професійної діяльності психологів, що визначає точність і надійність оцінки психічного здоров’я. Незважаючи на критичну роль діагностики у психологічних втручаннях, сучасні дослідження недостатньо розглядають взаємозв’язок когнітивних упереджень, афективних впливів і методологічної необізнаності, що призводять до діагностичних помилок. У даному дослідженні узагальнюються результати з психологічних та когнітивних наук, а також медичних досліджень з виявлення основних чинників, що впливають на діагностичну компетентність. Аналіз показує, що когнітивні упередження, такі як ефект якоря, підтверджувальне упередження та евристика доступності, є значними чинниками некоректних діагнозів. Афективні фактори, зокрема контрперенесення та настрій-залежне згадування, спотворюють клінічне судження, тоді як методологічні недоліки – змінність інтерпретацій критеріїв DSM та ICD, а також залежність від суб’єктивних самооцінок – посилюють схильність у психологічній діагностиці до помилок. Для подолання цих труднощів у дослідженні запропоновано структурований підхід, що включає метакогнітивне навчання, використання стандартизованих діагностичних інструментів та міждисциплінарну співпрацю. Результати підкреслюють необхідність вдосконалення освіти щодо діагностичного мислення, стратегій когнітивного «дебіасингу» та впровадження систематичних діагностичних методів. Покращення діагностичної компетентності є необхідним для зменшення кількості помилок у психологічній практиці, покращення результатів лікування та забезпечення дотримання етичних стандартів у сфері психічного здоров’я. Крім того, у статті наголошується на необхідності операціоналізувати діагностичну компетентність як вимірювану конструкцію, пов’язану з результатами клінічного прийняття рішень і частотою помилок. Також висловлюється потреба в лонгітюдних дослідженнях, спрямованих на оцінку ефективності освітніх і процедурних втручань, що мають на меті зменшення діагностичних похибок у різноманітних клінічних контекстах.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-09