Методи формування креативності майбутніх художників у системі професійної підготовки у закладах вищої освіти

Автор(и)

  • Шевнюк О. Л. Український державний університет імені Михайла Драгоманова

DOI:

https://doi.org/10.31392/ONP.2786-6890.8(1)/1.2025.13

Ключові слова:

креативність, образотворче мистецтво, методи формування креативності, завдання з креативності, професійна підготовка майбутніх художників, методика навчання образотворчого мистецтва у закладах вищої освіти

Анотація

У статті представлено результати експериментального дослідження методів формування креативності майбутніх художників в системі професійної підготовки у закладах вищої освіти. Досліджуваний феномен трактується як відносно стійка характеристика особистості художника, як творча обдарованість, як прояв здібностей до творчості, що проявляються в оригінальних продуктах діяльності та нестандартному мисленні. Виокремлено та схарактеризовано три основні методи формування креативності студентів закладу вищої художньої освіти – репродуктивний метод стимулювання творчої активності, продуктивні методи творчих ситуацій та навчально-творчих завдань. Особливістю досліджуваної методики визначено фундаментування навчального процесу принципами мікрольонінгу, інтервального повторення та чергування. Методика кількісного аналізу результатів формувального експерименту базувалася на виконанні творчого діагностувального завдання «Три лінії» студентами освітньої програми першого бакалаврського рівня «Образотворче мистецтво» (28 осіб другого курсу навчання) у процесі вивчення обовʼязкових освітніх компонентів «Композиція», «Рисунок», «Живопис» на педагогічному факультеті Українського державного університету імені Михайла Драгоманова у 2022-24 роках. Статистичний аналіз зв’язку між двома категорійними змінними отриманих результатів здійснювався з використанням χ²-тесту (хі-квадрат тест) для визначення значущих відмінностей між результатами на початку та по завершенню формувального експерименту за розподілом рівнів. Результатами експериментального дослідження доведено, що зазначені групи методів в обґрунтованому контексті дозволяють стимулювати творчий пошук студентів, генерування ними оригінальних пластичних ідей і художніх образів, розвивають професійні здібності майбутнього митця, формують зацікавлення самостійною художньою діяльністю. Результати дослідження уможливлюють висновок про ефективність запропонованих методів формування креативності студентів в системі професійної підготовки у закладах вищої художньої як таких, що забезпечують фундамент інноваційності, міждисциплінарності, емоційності, персоналістичності та адаптивності сучасного митця.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-09