Формування дослiдницької компетентностi у дiтей старшого дошкiльного вiку засобом STREAM-освiти: змiстовно-методичний контекст

Автор(и)

  • Довбня С. О. Український державний університет імені Михайла Драгоманова
  • Степаненко Ю. С. Український державний університет імені Михайла Драгоманова

DOI:

https://doi.org/10.31392/ONP.2786-6890.5(2).2023.08

Ключові слова:

дослiдницька компетентнiсть, дослiдницька дiяльнiсть, дослiди, дослiдницькi вмiння, дослiдницька поведiнка, дослiдницькi здiбностi, STREAM-ocвiтa, дiти cтaршого дошкiльного вiку

Анотація

У статтi здiйснено психолого-педагогiчний аналiз понять «дослiдницька компетентнiсть», «пошукова дiяльнiсть», «експериментально-дослiдницька дiяльнiсть», «дослiдницька дiяльнiсть», «дослiдницькi вмiння», «дослiдницькi здiбностi», «дослiдницька поведiнка». Сутнiсть поняття «дослiдницька компетентнiсть», розглянуто як «...здатнiсть дитини застосовувати власну сенсорну систему в процесi логiко-математичної i дослiдницької активностi». Означено особливостi формування дослiдницької компетентностi у дiтей старшого дошкiльного вiку. Визначено поняття STREAM-освiти як новiтньої технологiї, схарактеризовано її напрями («Природничий», «Технологiчний», «Грамота», «Iнжинiринг», «Мистецтво», «Логiка»). Пiдiбрано дiагностуючий iнструментарiй дослiдження рiвня сформованостi дослiдницько компетентностi у дiтей старшого дошкiльного вiку. Висвiтлено алгоритм методики формування дослiдницької компетентностi у дiтей старшого дошкiльного вiку засобом STREAM-освiти, який визначає п'ять суголосних фаз: пiдготовчу – визначення теми (освiтньої ситуацiї, iнтегрованого заняття, проєкту тощо); врахування вiкової категорiї дiтей; формулювання мети; визначення тривалостi; конструкторську – добiр програмно-методичних ресурсiв; прогнозування очiкуваних результатiв, якi отримають дiти пiд час пiзнавальної і дослiдницької дiяльностi; пiдготовка, обладнання i матерiалiв для експериментальної, дослiдницькоїдiяльностi, засобiв для iнших видiв дiяльностi; встановлення активних форми взаємодiї з дiтьми, їх родинами; мотивацiйну – створення iнтриги (зацiкавлення дiтей темою здивуванням / проблемно-пошуковим запитанням чи обговоренням); технологiчну – проведення взаємодiї з дiтьми на основi напрямiв STREAM-освiти: дослiди в освiтньому напрямi «Природничий», «Технологiчний», «Грамота», «Iнжинiринг», «Мистецтво», «Логiка»; заключну (рефлексiйну) – врахування проблемних запитань, якi стосуються вражень дитини та наведенi приклади дослiдiв у кожному напрямi для формування дослiдницької компетентностi у дiтей старшого дошкiльного вiку за допомогою засобiв STREAM-освiти.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-13