Формування національно-культурної ідентичності особистості молодших школярів: психолого- педагогічний екскурс
DOI:
https://doi.org/10.31392/ONP.2786-6890.6(1).2024.16Ключові слова:
особистість, молодший школяр, громадянська компетентність, ідентичність, національна ідентичність, національно-культурна ідентичність особистості, Нова українська школа, колективна пам’ятьАнотація
У статті здійснено аналіз психолого-педагогічної літератури та довідникових джерел щодо визначення понять «ідентичність» та «національно-культурна ідентичність». На основі вивчення чинної нормативно-правової бази у сфері регулювання державної освітньої політики України було встановлено, що питання формування національно-культурної ідентичності особистості здобувачів початкової освіти набуває особливого значення, оскільки у молодшому шкільному віці дитина є найбільш сприйнятливою до емоційно-ціннісного та духовно-морального розвитку й виховання та формування у неї моральних якостей та громадянських цінностей.
Уточнено дефініцію поняття «національно-культурна ідентичність особистості молодшого школяра» як процес ототожнення особистості учня молодшого шкільного віку з певною нацією, що втілюється в суб’єктивному відчутті ним своєї належності до національної спільноти на основі стійкого емоційного зв’язку, що виникає в результаті формування системи усвідомлених та реально існуючих уявлень та оцінок, ознак життєдіяльності нації диференційованого та інтегративного характеру, а також прийняття норм та цінностей, загальноприйнятих у певному суспільстві.
Виявлено та схарактеризовано ключові завдання процесу формування національно-культурної ідентичності особистості молодших школярів, а саме: забезпечення соціалізації та виховання молодого покоління; збереження «колективної пам’яті»; виховання почуття патріотизму; та виховання толерантного ставлення до представників різних конфесій, меншин, рас, націй, осіб з особливими потребами. На основі узагальнення сучасних наукових розвідок, виокремлено ключові індикатори, які засвідчують про сформованість у молодшого школяра національно-культурної ідентичності.
Встановлено, що національно-культурна ідентичність особистості молодших школярів є структурним явищем, представленим чотирма складовими компонентами – когнітивним, емоційно-оцінним, ціннісно-орієнтованим та діяльнісним.
Окреслено перспективні напрямки проведення подальших наукових розвідок з проблеми формування національно-культурної ідентичності особистості молодших школярів як компонента їх громадянської компетентності.