Розвиток образної пам’яті у дітей раннього віку засобом художньої літератури
DOI:
https://doi.org/10.31392/ONP.2786-6890.7(2)/1.2024.06Ключові слова:
образна пам’ять, зорово-слухова пам’ять, рухово-слухова пам’ять, зорово- рухова пам’ять, діти раннього віку, засоби художньої літературиАнотація
У статті висвітлено результати теоретичного та експериментального дослідження розвитку образної пам’яті дітей раннього віку засобом художньої літератури. Визначено поняття пам’яті та її значення для розвитку здібностей людини, процесу навчання, набуття нових знань, а також формування вмінь і навичок. Описано вплив художньої літератури як найефективнішого засобу розвитку образної пам’яті, який може водночас стимулювати уяву та емоції дитини.
Охарактеризовано етапи апробації методики розвитку образної пам’яті дітей раннього віку, в основі якої лежать засоби художньої літератури: ознайомлення дітей із твором художньої літератури (вступна розмова, сюрпризний момент, виразне читання казки, нагадування); бесіда про зміст прочитаного твору художньої літератури для уточнення основних сюжетних ліній, події, ситуацій, характеристики головних героїв; закріплення матеріалу, повторне читання, рефлексія про прочитаний твір для фіксації в пам’яті дітей емоційного враження та поглиблення запам’ятовування.
Описано роботу з художньою літературою для розвитку образної пам’яті у дітей раннього віку, яка включала одночасне використання кількох методів, таких як читання творів, їх обговорення, розгляд ілюстрацій, ігри на основі сюжету, активності з ілюстраціями, творчі завдання: малювання, драматизація та рухливі ігри. Це різноманіття видів діяльності дозволяло ефективно переключати та зосереджувати увагу дітей, залучати різні органи чуттів, підтримувати цікаву пізнавальну атмосферу, що позитивно впливало на розвиток їх образної пам’яті.
Визначено основні психолого-педагогічні умови, яких доцільно дотримуватися вихователю під час розвивальної роботи з дітьми в умовах закладу дошкільної освіти: наголошено на важливості інтеграції розвивальної роботи з художньою літературою з різними формами діяльності, такими як рухова, ігрова та образотворча діяльність; підкреслено важливість активізації різних сенсорних сфери дитини, виразному читання творів, повторюванні творів, заучуванні невеликих віршів, включенні читання віршів, казок тощо в різних видах діяльності дитини на заняттях і поза ними, переказуванні творів, ілюстрацій, картинок за змістом твору, вступних розмов та бесід, обговорюванні з дітьми змісту творів, основних героїв, їхніх вчинки та описаних подій, включенні елементи гри, драматизації під час роботи з твором художньої літератури.