Психолого-педагогічні умови формування цифрової компетентності здобувачів вищої освіти
DOI:
https://doi.org/10.31392/ONP.2786-6890.8(1)/1.2025.08Ключові слова:
цифрова компетентність, психолого-педагогічні умови, освітній процес, інтерактивні технології, Microsoft Teams, Padlet, KahootАнотація
У статті розглянуто значення психолого-педагогічних умов у формуванні цифрової компетентності здобувачів освіти, що є одним із ключових аспектів модернізації освітнього процесу в умовах цифрової трансформації суспільства. Визначено, що важливими умовами є: використання інтерактивних технологій, створення сприятливого психологічного клімату, розвиток критичного мислення, забезпечення гнучкості навчального середовища та індивідуалізація освітньої траєкторії. Особливу увагу приділено таким цифровим інструментам, як Microsoft Teams, Padlet, Kahoot, які сприяють активному залученню здобувачів освіти до навчального процесу, підвищенню їхньої навчальної мотивації, розвитку навичок співпраці, самоорганізації та самостійного навчання.
Інтерактивні технології як психолого-педагогічна умова створюють простір для конструктивної педагогічної взаємодії, дозволяючи студентам не тільки отримувати нові знання, а й творчо застосовувати їх у практичних ситуаціях. Окрім цього, вони сприяють формуванню емоційно позитивного навчального середовища, що є передумовою ефективного засвоєння знань. Проаналізовано вплив цифрових інструментів на якість освіти, динаміку академічної успішності та загальну активність студентів під час навчання. Представлено результати експериментального дослідження, проведеного у 1 семестрі 2024/2025 навчального року на базі Київського фахового коледжу туризму та готельного господарства, яке підтвердило ефективність використання цифрових технологій в освітньому процесі.
Дослідження показало, що інтеграція цифрових інструментів в освітній простір не лише підвищує рівень мотивації здобувачів освіти та покращує комунікацію між викладачами та студентами, а й сприяє формуванню сприятливого психолого-педагогічного середовища, орієнтованого на особистісний розвиток. Окреслено перспективи подальших досліджень, спрямованих на вдосконалення психолого-педагогічних підходів до впровадження інтерактивних технологій у систему освіти, що забезпечить якісну підготовку майбутніх фахівців у цифрову епоху.