Роль освітніх платформ у формуванні мовленнєвих навичок молодших школярів

Автор(и)

  • Пугач Ю. М. Український державний університет імені Михайла Драгоманова
  • Зайцева Н. П. Національний університет біоресурсів і природокористування України

DOI:

https://doi.org/10.31392/ONP.2786-6890.8(1)/1.2025.10

Ключові слова:

освітні платформи, цифрові технології, мовленнєві навички, початкова освіта, комунікативна компетентність, інтерактивне навчання, гейміфікація, інформаційно-комунікаційні технології

Анотація

У статті досліджено роль освітніх платформ у формуванні мовленнєвих навичок молодших школярів у контексті сучасного освітнього процесу. Розглянуто поняття «освітня платформа» як цифрового середовища, що містить інтерактивні навчальні матеріали, вправи та комунікативні завдання, спрямовані на розвиток мовленнєвих компетентностей учнів.
Проаналізовано основні підходи до визначення мовленнєвої компетентності, які включають здатність учня розуміти усне та писемне мовлення, будувати власні висловлювання відповідно до норм літературної мови та ефективно взаємодіяти у комунікативних ситуаціях.
Актуальність дослідження зумовлена зростанням ролі цифрових технологій в освітньому процесі та необхідністю адаптації традиційних методик викладання до умов інформаційного суспільства. Використання освітніх платформ сприяє не лише засвоєнню теоретичного матеріалу, а й створює можливості для активного мовленнєвого спілкування учнів, що відповідає вимогам Нової української школи. Висвітлено популярні освітні платформи, що застосовуються у навчанні молодших школярів, їхній функціонал та ефективність у формуванні мовленнєвих навичок.
Методологія дослідження базується на використанні теоретичного аналізу наукових джерел, порівняльного аналізу функціональних можливостей освітніх платформ та емпіричних методів, включаючи опитування вчителів щодо їхнього досвіду використання цифрових ресурсів у навчанні іноземної мови. Визначено особливості інтеграції цифрових ресурсів у традиційні методики навчання іноземної мови з урахуванням вікових та психолого-педагогічних особливостей учнів.
У результаті дослідження сформульовано методичні рекомендації щодо оптимального використання освітніх платформ для розвитку усного та писемного мовлення молодших школярів. Визначено, що поєднання інтерактивних завдань, адаптивних технологій навчання та елементів гейміфікації сприяє підвищенню мотивації учнів, а також ефективному формуванню їхніх мовленнєвих навичок. Запропоновано стратегії використання цифрових ресурсів в освітньому процесі, які передбачають індивідуальний підхід, збалансоване поєднання традиційних і сучасних методів навчання, а також систематичний контроль за прогресом учнів.
Перспективи подальших досліджень полягають у вдосконаленні методичних підходів до інтеграції освітніх платформ в систему початкової освіти, розробці нових моделей навчання, що базуються на цифрових технологіях, а також оцінці їхнього впливу на довготривалі результати у формуванні мовленнєвих компетентностей учнів.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-09