Роль проєктної діяльності у формуванні дослідницької компетентності здобувачів вищої освіти
DOI:
https://doi.org/10.31392/ONP.2786-6890.4(1).2023.03Ключові слова:
дослідницька компетентність, формування дослідницької компетентності, підготовка майбутніх фахівців, заклади вищої освітиАнотація
статті розглянуто роль проєктної діяльності у формуванні дослідницької компетентності студентів закладів вищої освіти. Дослідницька компетентність є ключовою якістю, необхідною для підготовки майбутніх фахівців, здатних до самостійної наукової роботи та інноваційного мислення. У статті досліджуються методи і підходи до впровадження проєктної діяльності у процес професійної підготовки студентів, а також аналізуються позитивні впливи цієї практики на розвиток дослідницьких навичок студентів. Узагальнено конкретні методи індивідуальної, парної та групової роботи, які допоможуть студентам не лише засвоїти академічний матеріал, а й розвинути власну творчість та аналітичне мислення. Також в статті розглядаються виклики та перешкоди, з якими можуть зіткнутися
викладачі та студенти під час впровадження проєктної діяльності.
У статті виокремлено методи формування дослідницької компетентності для здобувачів вищої освіти: методи індивідуальної та групової роботи. Серед методів індивідуальної роботи виділено: завдання на порівняння і зіставлення, виділення із загального окремих елементів, і, навпаки, аналіз текстів, спостереження, конспектування підготовка рефератів, анкетування, опитування, складання графіків, завдання на розвиток вмінь щодо розкриття теми усного повідомлення. До методів групової роботи належать занурення в змодельовану ситуацію, ділові ігри, робота над груповими дослідницькими проектами, складання спільних презентацій, імітаційне моделювання. Виділено також функції проєктів: розвивальна, активізація пізнавальної діяльності, праксиологічна, системотворча, контролююча, професійно-орієнтована.
У статті зазначено і недоліки використання проектної діяльності, зокрема, ресурсоємність, оскільки це вимагає додаткових зусиль і ресурсів зі сторони студентів та закладів вищої освіти. У дослідженні акцентується увага на академічній доброчесності у формуванні дослідницької компетентності, яка визначається як дотримання етичних принципів учасниками освітнього процесу у дослідницькій та навчальній діяльності.