Основні характеристики аксіологічного компонента дослідницької компетентності майбутніх психологів

Автор(и)

  • Матвієнко О. В. Український державний університет імені Михайла Драгоманова
  • Василенко К. С. Український державний університет імені Михайла Драгоманова

DOI:

https://doi.org/10.31392/ONP.2786-6890.4(1).2023.11

Ключові слова:

дослідницька компетентність, формування дослідницької компетентності, майбутні психологи, підготовка майбутніх фахівців, аксіологічний компонент

Анотація

У статті розглянуто основні характеристики аксіологічного компонента дослідницької компетентності майбутніх психологів та його роль у подальшій професійній діяльності студентів-психологів. Узагальнюючи погляди українських та зарубіжних вчених, автор дійшов до висновку, що аксіологічний компонент дослідницької компетентності психолога характеризується сформованістю цінності дослідницької діяльності, розвиненості потреби в цій діяльності і спрямованості її на досягнення результатів. З’ясовано, що основними рушійними силами у цій сфері є потреба успішно виконувати поставлене завдання, інтерес до дослідницької діяльності, прагнення до реалізації цінностей, пов’язаних із дослідницькою компетентністю. Науково обґрунтовано та встановлено фактичний стан сформованості аксіологічного компонента дослідницької компетентності студентів освітньої програми «Практична психологія». Для збору емпіричних даних щодо актуального стану сформованості аксіологічного компонента дослідницької компетентності студентів-психологів використовувались такі методики, як анкета «Мотивація дослідницької діяльності студентів» (адаптована за І. М. Буциком) та опитувальник цінностей професії Д. Сьюпера (Donald Super’s Work Values Inventory (WVI). Дослідження включало три етапи: аналіз теоретико-методичних наукових джерел, збір емпіричних даних від студентів, розрахунок групового значення рівня сформованості аксіологічного компонента дослідницької компетентності майбутніх психологів. Отримані результати щодо визначення домінуючої цінності у реалізації дослідницької компетентності показали, що студенти-психологи (як першокурсники, так і студенти ІІ-ІV курсів) не пов’язують своє кар’єрне зростання та конкурентоздатність з високим рівнем сформованості дослідницької компетентності. Загалом отримані дані на констатувальному етапі експерименту свідчать про наявність певних недоліків у професійній підготовці майбутніх психологів щодо формування аксіологічного компонента дослідницької компетентності.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-09-30