Особливості формування навичок саморегуляції і психоемоційного добробуту молодших школярів засобами технології майндфулнес
DOI:
https://doi.org/10.31392/ONP.2786-6890.8(1)/1.2025.04Ключові слова:
майндфулнес, психоемоційний добробут, саморегуляція, емоційний стан, молодші школярі, соціально-емоційне навчання, освітнє середовищеАнотація
У статті досліджується потенціал майндфулнес як ефективного підходу до формування психоемоційного добробуту та саморегуляції в учнів молодшого шкільного віку. Майндфулнес, або практика усвідомленості, передбачає розвиток здатності до зосередження уваги на теперішньому моменті без оцінок, що сприяє зниженню рівня стресу та поліпшенню емоційного стану. Актуальність дослідження підкреслюється сучасними викликами, зокрема зростанням рівня тривожності, емоційного вигорання та соціальної дезадаптації серед дітей, які навчаються в умовах стрімких змін і підвищених вимог до когнітивної та емоційної стійкості.
Автори обґрунтовують значення майндфулнес у розвитку емоційного інтелекту учнів.
Підкреслюється, що усвідомленість сприяє здатності дітей розпізнавати й аналізувати власні емоції, адекватно реагувати на стресові ситуації, встановлювати емпатійні взаємини та ефективно працювати в колективі. У статті розглядаються конкретні методи впровадження майндфулнес у навчальний процес, включаючи дихальні вправи, техніки візуалізації, тілесно-орієнтовані практики та вправи на зосередження. Ці методики сприяють формуванню внутрішньої рівноваги, покращують концентрацію уваги, розвивають самосвідомість і гармонізують поведінку учнів.
Дослідження також акцентує увагу на ключовій ролі педагогів у створенні сприятливого емоційного середовища для впровадження майндфулнес. Вчителі виступають не лише провідниками цих практик, але й активними учасниками процесу, що потребує спеціальної підготовки, усвідомлення значення емоційної підтримки учнів та залучення до співпраці батьків. Автори статті пропонують міждисциплінарний підхід до інтеграції майндфулнес, залучаючи психологів, педагогів, дослідників дитячого розвитку та освітян.
У висновках зазначено, що застосування технології майндфулнес у початковій школі має значний потенціал для покращення якості освітнього середовища. Це сприяє не лише підвищенню рівня навчальної успішності, але й загальному психоемоційному благополуччю дітей. Розвиток навичок саморегуляції, емоційної стійкості та адаптивності до соціальних викликів робить майндфулнес незамінним інструментом для сучасної освіти.