Формування складникiв громадянської компетентностi у здобувачiв вищої освiти: з досвiду роботи в мiжнародних проєктах
DOI:
https://doi.org/10.31392/ONP.2786-6890.5(2).2023.07Ключові слова:
складники громадянської компетентностi, демократiя в освiтi, майбутнi учителi початкової школи, молодшi школярiАнотація
Актуальнiсть статтi зумовлена потребою модернiзацii пiдходiв до формування громадянської компетентностi у майбутнiх учителiв у процесi фахової пiдготовки, адже вiд рiвня її сформованостi та вiд здатностi формувати основи означеної компетентностi в молодших школярiв, залежить формування майбутнього громадянина пiд час вiйни та у повоєнному вiдновленнi.
Висвiтлено результати студiювання вiтчизняного й зарубiжного досвiду з формування громадянської компетентностi у здобувачiв вищоi освiти, який згруповано за напрямами: основи демократичного громадянства й права людини, методичнi орiєнтири iз iх формування в учнiв i студентської молодi; пiдготовка майбутнiх учителiв початкової ланки освiти до рiзних аспектiв реалiзацiї громадянської освiти – нацiонально-патрiотичного, естетичного й правового; формування окремих складникiв громадянської компетентностi в студентiв, а також iх пiдготовка до формування основ цiєї компетентностi в молодших школярiв. Цi напрацювання стали важливим джерелом використання їхнiх позитивних iдей i поєднались з Європейськими пiдходами та iз нацiональними особливостями фахової пiдготовки майбутнiх учителiв початкової школи пiд час роботи в мiжнародних проєктах: Швейцарсько-Украiнському DOCCU «Розвиток громадянських компетентностей в Украiнi», «Впровадження демократичних цiнностей в процес пiдготовки вчителя початкової школи в Украiнi та Норвегii».
На прикладi дисциплiн природничого спрямування та вiдповiдної фахової методики проiлюстровано формування складникiв громадянської компетентностi (знання та їх критичне розумiння, ставлення, цiнностi, умiння й навички) у студентiв спецiальностi 013 «Початкова освiта» за iнструментарiєм мiжнародних партнерiв, в основi якої покладено iнтерактивну взаємодiю. На конкретних вправах доведено доцiльнiсть використання у фаховiй пiдготовцi таких технологiй навчання як: «наскрiзне навчання», «навчання через участь», «занурення, проживання зсередини», що було iнновацiйною iдеєю мiжнародних проєктiв.
Детальний опис роботи в проєктах та досвiд проведення таких занять оприлюднено за покликанням https://youtu.be/lDdjhcqCSig.