Виховання у молодших школярів здатності розв’язувати конфлікти у процесі партнерської взаємодії
DOI:
https://doi.org/10.31392/ONP.2786-6890.7(2)/1.2024.07Ключові слова:
виховання молодших школярів, конфлікт, здатність до розв’язання конфліктів, партнерство, партнерська взаємодія, інтерактивні технологіїАнотація
У статті досліджено проблему виховання у молодших школярів наскрізної здатності до розв’язання конфліктів у процесі партнерської взаємодії. Аналіз джерельної бази вказує, що дана здатність є основою формування загальної соціальної компетентності сучасної особистості. Доросла людина має вміти комунікувати з іншими, домовлятися, будувати партнерські взаємозв’язки, вирішувати протиріччя та суперечки, що виникають у процесі взаємодії з іншими.
Будь яка соціальна чи професійна поведінка неминуче супроводжується конфліктними ситуаціями, що є виявом різних точок зору. І саме тому уміння домовлятися, конструктивно розв’язувати конфлікти є досить важливим.
У дослідженні звернено увагу на різновид конфліктів – це педагогічні конфлікти та, зокрема, конфлікти, що виникають між учнями початкової школи у процесі партнерської взаємодії. Проаналізовано досвід практикуючих учителів щодо виховання здатності учнів до вирішення конфліктів. Його результати вказують на численні дослідження способів, технік та технологій навчання молодших школярів сутності конфліктів та формуванню у них умінь їх розв’язувати.
Серед різних навчальних інструментів інтерактивна взаємодія та інтерактивні технології можуть бути корисними для виховання учнів початкової школи і підготовки їх до розв’язання конфліктних ситуації, що виникають між ними у освітній діяльності. Саме тому у публікації визначено ряд необхідних педагогічних умов виховання у молодших школярів наскрізної здатності розв’язувати конфлікти у процесі партнерської взаємодії з іншими та проаналізовано особливості їх упровадження у практику роботи початкової школи. Серед умов, автори визначають важливим формування позитивного бажання молодших школярів розв’язувати конфлікти через активну інтеракцію з іншими. Вагомою є цілеспрямована робота з ознайомлення молодших школярів зі способами розв’язання конфліктів через інтерактивні технології кооперативного навчання, колективно-групового навчання та дискусивного обговорення.
Обов’язковим, на думку авторів, є використання інтерактивних технологій кооперативного навчання та ситуативного моделювання для формування в учнів умінь та досвіду розв’язувати конфлікти.
Автори переконують, що при цілеспрямованій роботі вчителя з вибору оптимальних умов та педагогічних технологій (наприклад, інтерактивних) можна підвищити загальну здатність молодших школярів розв’язувати конфлікти у процесі партнерської взаємодії.