Роль сучасних картографічних посібників у фаховій підготовці майбутніх учителів початкової школи
DOI:
https://doi.org/10.31392/ONP.2786-6890.3(2).2022.02Ключові слова:
навчальні картографічні посібники, початкова школа, фахова підготовка бакалаврів початкової освітиАнотація
У статті висвітлено досвід використання навчальних картографічних посібників у процесі підготовки бакалаврів спеціальності 013 «Початкова освіта» до професійної діяльності. Здійснено аналіз фахових джерел щодо їх класифікації (атласи, електронні посібники, контурні, інтерактивні, стінні й настільні карти, глобуси, рельєфні карти, моделі) та ретроспективний огляд створення, наповнення і використання у початковій школі у контек-
сті природничої та громадянської освіти.
Звернено дослідницьку увагу на напрями підготовки студентів до досліджуваної діяльності: співпрацю з Державним науково-виробничим підприємством «Картографія», розроблення занять з освітніх компонентів на основі картографічних посібників для використання під час офлайн та онлайн-навчання. Наголошено на важливості змісту, форм та методів роботи, які аргументовані фаховими методиками, базовані на ідеях міжнародних проєктів, що реалізовані впродовж періоду дослідження: «Впровадження демократичних цінностей у процес підготовки вчителя початкової школи в Україні та Норвегії» і «Розвиток громадянських ком-
петентностей в Україні – DOCCU».
Наведено тематику навчальних занять, які доцільно провести як на базі ДНВП «Картографія» («Види картографічної продукції та методика роботи з нею», «Дидактичні можливості картографічних посібників для формування основ громадянської компетентності учнів у процесі реалізації змісту освітніх галузей «Природнича» і «Громадянська та історична» у курсі «Я досліджую світ»), так і під час вивчення нормативних дисциплін з циклу фахової підготовки майбутніх учителів початкової школи. Приклади проведення таких занять оприлюднено на авторському ютуб-каналі за покликанням https://bit.ly/3K73xYW.
Описано результативність фахової підготовки майбутніх учителів засобами картографічних посібників, що простежувалась: у поглибленні знань студентів про їх різноманітність, характеристики, дидактичні можливості під час використання на уроках із молодшими школярами; оволодінні вміннями методично правильно організовувати індивідуальну, парну, групову роботу учнів з картографічними посібниками під час уроків, позаурочної діяльності та в ході навчальних проєктів.
Зауважено на дієвості групової й індивідуальної форм роботи здобувачів вищої освіти з картографічними посібниками в умовах дистанційного навчання в додатку «Google Jamboard».