Формування медіаграмотності як актуальна складова трансверсальної компетентності майбутнього педагога
DOI:
https://doi.org/10.31392/ONP.2786-6890.3(2).2022.10Ключові слова:
медіаосвіта, медіаграмотність, заклади вищої освіти, педагогічні умови, формування трансверсальної компетентності, професійна компетентністьАнотація
У статті досліджується сутність понять «медіаграмотність» та «медіаосвіта»; обґрунтовано педагогічні умови процесу формування медіаграмотності майбутніх педагогів у сучасних закладах вищої освіти України; проаналізовано генезис становлення феномена медіаграмотності у світовій науці, її роль у формування професійних якостей майбутніх педагогів як актуальної складової трансверсальної компетентності сучасного фахівця; наведено можливі варіанти запровадження та реалізації основних принципів медіаосвіти
та медіаграмотності в професійній підготовці майбутніх учителів у сучасних закладах вищої педагогічної освіти.
Процеси глобалізації та соціально-економічні зміни, які відбуваються в сучасній Україні, визначили нові напрями формування професійної компетентності майбутніх педагогів.
Конкурентоздатність майбутніх фахівців залежить від якості оволодіння ними знаннями, культури спілкування, уміння мислити й діяти відповідно вимог сучасного ринку праці. Заклади вищої освіти покликані створити умови для підготовки фахівців інноваційного типу, які володіють трансверсальними компетентностями та здатні забезпечити особистістну трансверсальність – нову історичну форму універсальності в межах глобального світового суспільства. Сучасна система підготовки студентів у закладах вищої освіти є однією з нагальних проблем вітчизняної освіти повинна відповідати оновленим вимогам та забезпечувати належний рівень готовності майбутніх фахівців до ефективної професійної діяльності.
Доведено, що в сучасній педагогічній освіті медіаграмотність стала однією із ключових компетенцій. Роль педагога, відповідно до нової парадигми, набула змін від традиційної ролі споживача інформації до аналітика, спроможного критично переосмислювати феномен медіаосвіти, здатного усвідомлено аналізувати отриману інформацію та методично грамотно використовувати її у своїй професійній діяльності.