Європейські засади екологічної освіти: інституційна підтримка та нормативно-правове забезпечення

Автор(и)

  • Матвієнко О. В. Український державний університет імені Михайла Драгоманова
  • Карпенко О. В. Український державний університет імені Михайла Драгоманова

DOI:

https://doi.org/10.31392/ONP.2786-6890.8(1)/1.2025.03

Ключові слова:

сталий розвиток, стійкість, екологічна освіта, екологічне виховання, європейські засади

Анотація

У статті досліджено нормативно-правові міжнародні документи, які визначають напрями розвитку освіти для сталого розвитку в європейському та українському освітньому просторі.
Встановлено, що освіта відіграє ключову роль у подоланні екологічної кризи та розвитку суспільства. Вона створює умови для формування екологічної свідомості у поколінь, здатних ефективно використовувати потенціал країни на благо свого народу, європейської та світової спільноти. Освіта також сприяє зміні споживацьких звичок та формуванню екологічно відповідальної поведінки у повсякденному житті кожного громадянина.
З’ясовано що екологічна освіта для сталого розвитку ґрунтується на концептуальних засадах, що визначені в документі «Стратегія ЄЕК ООН з освіти для сталого розвитку», прийнятому на нараді високого рівня представників міністерств охорони навколишнього природного середовища і освіти.
Розглянуто методичні підходи до трактування поняття «сталий розвиток» та «стійкий розвиток».
Окреслено низку спеціальних документів, які визначають напрями розвитку освіти для сталого розвитку.
Зауважено, що екологічна освіта є ключовим елементом сучасної освітньої системи, спрямована на формування екологічної свідомості, культури сталого споживання та розвитку громадянських цінностей. В Україні спостерігається активне впровадження екологічного компонента в освітній процес шляхом інтеграції курсів з екології та сталого розвитку в навчальні програми, а також створення спеціалізованих факультетів і освітніх програм екологічного спрямування.
Встановлено, що вищі навчальні заклади України здійснюють співпрацю з громадськими організаціями та науковими установами, що сприяє розвитку прикладних досліджень у сфері екології та ефективному впровадженню результатів наукової діяльності в освітню практику.
Зауважено, що особливу увагу слід приділяти сприянню взаємопов’язаному навчанню, яке інтегрує екологічні, економічні та соціальні виміри сталого розвитку, з особливим акцентом на екологічну складову.
Водночас доведено, що світова спільнота приділяє значну увагу питанням освіти для сталого розвитку, про що свідчать численні міжнародні документи та стратегічні ініціативи, зокрема документи ООН, Європейського Союзу, ЄЕК ООН та ЮНЕСКО.
Україна, активно інтегруючись у міжнародний освітній простір, впроваджує у власну систему освіти принципи сталого розвитку. Особлива увага приділяється формуванню у молодого покоління екологічної свідомості, розвитку культури дбайливого ставлення до природи, вихованню екологічно відповідальних громадян, здатних діяти в інтересах сталого майбутнього країни та планети в цілому.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-09

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають

1 2 > >>